Theatersessies

In mijn tweede jaar ben ik gitaar gaan spelen in de cabaretshows van Sanneke van der Meulen. Veel cues om in te zetten lagen daarbij op woorden en muzikaal moest ik vooral dingen accentueren. Zo had ik nog niet eerder gespeeld, maar het beviel me ontzettend. Ik heb altijd al gezocht naar de vrijheid binnen gitaar spelen. Ik zag Matt Bellamy van Muse altijd buiten het boekje om op zijn gitaar spelen, screams maken met het stuk van de snaren boven de topkam, atonale accenten maken. Ik merkte dat ik het leuk vond om met theatershows mee te spelen, omdat je niet altijd vast zit aan een grondtoon of liedstructuur.

 

Daardoor wordt muziek maken iets harder werken, het wordt gevaarlijker. Het is meer een sfeerimpressie die je maakt. Omdat ik opgeleid ben op een theateracademie kan ik meedenken in het maken van een voorstelling. Ik heb dus naast een gevoel voor het muzikale aspect ook ervaring met hoe je theater maakt met muziek. Dat heeft me onder andere bij Club Cabaret gebracht, een voorstelling waarbij een gesprek met het publiek aangegaan werd over welke rol theater in de maatschappij heeft. Dat gebeurde aan de hand van sketches, liedjes en conferences.

Dat bleek aan te slaan en na een tour door Nederland zijn we de voorstelling in Zuid-Afrika. Daar ben ik in aanraking gekomen met Afrikaanse jazz en sindsdien ben ik meer jazz gaan spelen. Ik heb geen opleiding gevolgd in gitaarspel, maar ik ben altijd blijven lessen en heb veel live gespeeld. Ik probeer eigenlijk altijd te zoeken naar de vrijheid binnen muziek en gitaarspel, hoe je je moment op het podium zo los en vrij kunt laten voelen als mogelijk is.